deadxsweetness

Gaijin lolita i Fukuoka~

En nybörjar-lolitas guide & Kera översättning

Kategori: Guide, tips och reviews

För ett litet tag sedan fick jag en förfrågan om att göra en liten lolita quide för nybörjare. Det tyckte jag lät väldigt kul och precis då hade Kera en artickel om vad de ansåg var bra/basic för lolita stilen. Såhär kommer en översättning av en artikel från oktobers nummer av Kera och lite av mina egna åsikter. Tänk på att detta är en fri översättning gjord av mig och ingen professionell sådan.

 

 

Här är en bild av artickeln, jag gjorde ciffrorna lite större så de ska synas bättre. :)

 


1. Hår och accessoarer
För lolita stilen rekommenderarvi långt hår. Bäst med lugg. Man kan ha håret framför axlarna eller göra två tofsar.Som håraccesoar ska man ha en rosett och det är perfekt!


2. Blus
Om man ska ha en Jumperskirt får man ha en blus under. De flesta lolita märken gör JSK så att man ska kunna få plats med en blus. Först prova att skaffa en basic vit blus.


3. Väska
Eftersom lolita kläder måste användas med viss försiktighet, rekommenderarvi inte stora väskor. För att det ska se fint ut välj gärna en liten väska. Vi rekommenderaren axelväska som är lätt att hantera.


4. Accessoarer
Halsband och ringar är de vanliga accessoarerna, men vänta med de till sist. De kan råka skada kläderna. Prova först med bara halsband, vi föreslår att använda ett enkelt sådant. Det är populärt med hjärtform.


5. Wristcuffs
Wristfuffs är spets som man har på handleden. Från början användes de för att hålla uppe långa ärmar, men nu börjades de användas som vanliga accessoarer.Vid användning av kortärmadblus prova att ha wristcuffs. Genom att använda wristcuffs kan man göra outfiten finare.


6. Rosett motiv
Rosetter är nödvändigaför lolita stilen. Det finns alltid många saker med rosett motiv till salu hos de olika lolita märken. Genom rosett motiven blir outfiten mer söt och fin.


7. Jumperskirt
Jumperskirt kallas klänningar utan ärmar. När man är nybörjare i lolita stilen är det bra att ha en jumperskirt. Det ser bra ut även utan att man har gjort något speciellt. För att kjolen ska bli fin och puffig använd gärna en underkjol. Hur det ser ut med olika underkjolar är visat till vänster.


8. Skor och strumpor
Vanligast är att använda knähöga strumpor eller strumpbyxor och platta skor med kors remmar framtill. Vi rekommenderarplatta skor som är lätta och bekväma att ha på sig. För nybörjare är det bra med svarta eller bruna skor, till att börja med. Strumpor eller strumpbyxor är bäst att ha enkelfärgade, i vitt eller rosa.


Egna åsikter:
Till största delen håller jag med det som står skrivet i Kera. Vissa saker som att det är bra att ha långt hår är väl mer av en smaksak, men det är klart att har man långt hår så går det att göra olika frisyrer och så. Sen om man inte har det, som ex. jag, så får man göra det bästa av det. Inget fel med kort hårt till lolita, tycker jag.


Om jag skulle ge tips på kläder, skulle jag nog säga att det är bra att börja med kjol och blus eller någon söt tröja. Jag håller dock med Kera att det kanske är enklare att skaffa en JSK och en blus, så man har en hel outfit färdig. Det är väl lite mer krävande att matcha ihop en outfit bestående av flera delar. Men om man har en kjol kan man kombinera den på olika sätt och skapa flera olika outfits än med bara en klänning. Det är såklart en smaksak, jag själv hade kjol och blus/några tröjornär jag började.


Accessoarer är det lite svårt att ge tips på då det finns så många. Beroende på vilken lolita stil man gillar så kan det vara allt från rosor och hjärtan till kors och spindel motiv. Halsband och ringar är nog mest basic, wristcuffs måste man inte skaffa om man inte gillar de. Enligt mig är det lika fint med armband. Jag tycker även att man får välja vilken väska man vill till sina lolita kläder, oberoende storleken. Det är klart att den ska se fin ut och passa in, men den måste även vara praktisk så att man kan använda den. Då det vanligaste är att ha knähöga strumpor, finns det även strumpor som går längre upp, längre ner och såklart strumpbyxor.
Hoppas detta hjälpte lite. Om ni har några andra frågor eller frågor om detta så är det bara att fråga på.




Kommentarer

  • Emelie säger:

    Tack för den fina översättningen! Vad duktig du är som kan japanska! ^^ (själv kämpar jag på så gott det går)
    Jag har varit helt förälskad i lolita stilen i några år nu och skulle jätte gärna vilja klä mig i lolita! Men då jag bor en väldigt liten stad där alla klär sig mer el. Mindre likadant (inte så konstigt då det bara finns ca 3 klädbutiker) så tror jag att jag väntar ett tag till. :)

    Svar: Tack så mycket. ( ^^ )Nej, det är ju inte alltid lätt att klä sig 'annorlunda' på en plats då man kanske inte riktigt blir accepterad på grund av det. Men jag tycker att du ska inte tänka på det för mycket, det viktiga är ju att du gillar det! :)
    A-chan

    2012-10-15 | 21:26:53

Kommentera inlägget här: