deadxsweetness

Gaijin lolita i Fukuoka~

Min första Japan resa - from a lolita perspective, now and then~

Kategori: Guide, tips och reviews

Jag satt och kollade nyss genom mina gamla foton från Japan och kom att tänka på att det skulle vara lite kul att gemföra skillnaderna mellan den 1:a, 2:a och 3:e gången jag åkte dit. Då jag gjorde min första resa till Japan 2008 hade jag inte än börjat med bloggen (vad jag mins) så de här foton är uppe här för första gången. Kände dock att jag ser så fail ut på de flesta  att jag censurerat de lite... .
 
Första gången jag åkte till Japan var jag där i 10 dagar och var runt i Tokyo och Kyoto. Jag hade varit lolita i lite över 2 år (tror jag) och ägde inte så mycket brand. 2008 var yen fortfarande ganska låg och kronan hög så det var nog den resan som jag fick mest för mina pengar, trots att jag aldrig gick till Closet Child utan handlade bara nytt. Det roliga är att trots att jag hade förberett mig och kollat upp vart alla lolita affärerna låg, hittade jag inte till CC, trots att jag hade gått förbi den ett flertal gånger under resan. XD Detta stoppade dock inte mig från att handla upp alla mina pengar ändå. Jag tog en runda på Marui One och Laforet och där försvann typ alla mina pengar direkt. Trots att jag inte var vidare rik lyckades jag ändå köpta en hel del grejer, vissa av vilka jag fortfarande har idag. ( ^ ^ ) Jag handlade från märken som Innocent World, Angelic Pretty, Putumayo och Baby the stars shine bright. Dock så köpte jag bara småsaker på AP då jag var mer classic/old school lolita på den tiden.
 
Det största skillnaden mellan 2008 och nu är Harajuku. På de senare åren har området ändrats en del, både till det bättre och det sämre. Första gången jag var där hade jag turen att Harajuku bron var fortfarande en stor och populär mötesplats för de som gillar cosplay och alternativa klädstilar. Det fanns fortfarande gott om punkare, goth:ar, lolitor och andra coola människor som man kunde titta på och hänga med. Tyvärr så dog trenden att samlas där ut efter några få år efter det att jag hade varit där och vid min andra resa till Tokyo 2010 fanns det redan ingen där. För mig har det alltid varit en sak jag saknar med Harajuku, då det var riktigt kul att vara där.
Å andra sidag har Harajuku området utvecklats till en ännu bättre shopping distrikt som erbjuder allt man kan önska sig i klädväg. Nu finns det många fler klädes-, smyckes- och prylaffärer att gå i och det är ju alltid kul. :3 Så bortsett från gemenskapen man hade på Harajuku bron är själva Harajuku bättre etablerat nu antar jag.
 
2008 var man också mer 'exclusiv' som utlänning klädd i lolita. Då hade inte den stora Japan boomen kommit än riktigt och det fanns överlag färre utlänningar i landet. Jag antar att många skulle ha tyckt att det var jobbigt, men jag tyckte att det var kul att folk tittade på en och typ vinkade blygt. ( ^ w ^ ) Alla jag träffade var väldigt snälla och tyckte att det var awesome med en utlänsk lolita. Det intressanta är att när jag var där 2010 var det nästan ingen som uppmärksammade en, men 2012 så betedde folk sig igen som 2008. Det verkar som att det går lite upp och ner hur mycket uppmärksamhet man får, vet dock inte riktigt vad det kan bero på. Hursomhelst är det inte så att alla i Japan tycker att man är superfin och vill ta på en eller något liknande. Om man vill så kan man lätt få lite komplimanger och så, men om man själv tycker att det är jobbigt och inte vill ha sådan uppmärksamhet kommer ingen heller att vara jobbig mot en. Då japanerna är överlag mer vana vid lolitor är det inte alltid lika big deal för de som för folket här i Sverige. Jag tycker personligen att vara lolita i Japan är riktigt skönt och känns helt annorlunda från att vara det här.
 
En rolig sak som jag kunde göra efter min första Japan resa var att söka efter bilder på mig på Flickr. Det har jag gjort efter mina andra resor också men tyvärr med mycket sämre resultat. Just från 2008 har jag en massa bilder som jag senare hittade på nätet. Personligen tycker jag att det var riktigt skoj. ( = ^^ =)
 
Här är grejerna från min första handels dag på Marui One. ( ^^ )
Denna påse har jag faktiskt kvar och tro mig den är HUUUUGE XD
Alla som jobbade på hela Marui One (det är 6 våningar om jag inte minns fel) var så glada att jag handlade så mycket att de bugade och tackade varje gång jag gick förbi. Det var trevligt och snällt men fick även mig att handla mer haha
 
Första gången jag var på Harajuku~
Jag har på mig en Innocent World OP, och resten är handgjort eller offbrand.
Måste säga att jag kännde mig ganska utstirrad och out of place först men det gick bättre och bättre ju längre tid jag var där.
Den här coola tjejen såg jag långt ifrån och tog kort på henne, sen när jag väl närmade mig för att gå förbi frågade hon om vi kunde ta ett foto ihop. Så lycklig jag var! :3 Klart passade jag på att ta ett foto själv också.
 
 
Andra gången jag var där~
Då jag var lite mindre blyg frågade jag massa folk om foton. 8D
Här är jag klädd i 100% Putumayo och jag antar att man kan se att jag hade handlat en massa.
 
Då träffade jag en mycket cool man som var DJ på en klubb i Tokyo och klädde sig som en robot med 3 laser-svärd. Vi hängde på Harajuku hela dan och fick även träffa hans flickvän som var en söt japansk tjej.
Massor av folk ville ta foton med off och vi poserade en massa. ( ^ ^ )
Just detta foton hittade jag på Flickr.
Textbilden löd: "I thougt the foreigners came to Harajuku to take photos with the cool japanese, I guess today was opposite day"
Detta har varit det roligaste och coolaste citaten om mig ever~~~
 
Tredje gången på Harajuku. ( ^ ^ )
Här har jag på mig en blandning av BABY kjol + rosett, Putumayo kofta, IW blus och AP strumpor.
Då träffade jag en rolig snubbe från Nederländerna som gick runt i Pikachu kigurumi, vi hade superkul och har varit vänner sedan dess. Dessutom träffade jag flickvännen till DJ mannen igen och hon visade runt i Harajuku.
 
På så sätt fick jag det här fotot med ägaren/designern av Takuya Angel. ( ^ ^ )
Vi skulle även gått och träffat Shisen men han var inte där...
 
Då vi stog på Harajuku hela dagen, träffade jag även min första 'brolita'.
Han var så otroligt söt och snäll och hade perfekta lolitakläder. ( ^^ )
Det tråkiga var att min japanska var ganska limited och jag kunde inte direkt ha en bra konversation med honom. 
 
Just från denna dan har jag hittat flest bilder på Flickr.
Ser ni mig?  :3
 
Samma här ehehe~
 
Så ja... här är vad som hände med mig första gången jag var i Japan och en liten beskrivning på skillnader mellan nu och då. Hoppas det har varit lite kul att läsa (om någon nu läste detta), det har definitivt varit kul att skriva i alla fall! Till slut måste jag bara säga: jag saknar Japan! och folket på Harajuku bron... .
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • CirkusCora säger:

    Åh, det var helt underbart att läsa! Tycker att du fick med mycket och det fick mig verkligen att vilja åka till Japan (eller a, ännu mer).

    Jag kan ju inte japanska, men gud vad roligt det hade vart om folk fortfarande hängde på bron, skulle vilja prata med alla.

    Okej. Det här gjorde mig kväll, blir så glad! ^^

    2012-10-21 | 22:04:13
    Bloggadress: http://cirkuscora.blogspot.com

Kommentera inlägget här: