deadxsweetness

Gaijin lolita i Fukuoka~

Kashii temple

Kategori: Allmänt

Mitt japanska universitet ligger i närheten av ett stort tempel som är ganska känt här i Fukuoka och även runt om i Japan. Templet ar en begravningsplats åt en av Japans tidiga kejsare och är grundad av kejsarinnan Jingu. Hon var en mycket popilär figur i Japan innan andra världskriget, men är nu mytförklarad och borttagen från alla historie-läroböcker. Kashii templet är på så sätt ett ganska spännande ställe, med massa historia bakom sig.
 
Då jag gick dit visste jag egentligen inte mycket om templet, utan jag var bara ute på en kvällspromenad. Det blev ganska snabbt mörkt när jag var där, så jag har inte så många bilder. Men jag tänkte i alla fall dela med mig av de jag har. ( ^ ^ )
 
 
I Japan kan man betala 100yen och få en liten lapp med ens fortune, detta kallar o-mikuji. Har man tur så är allt bra och man tar med sig lappen hem, har man otur däremot ska man knyta fast lappen på ett speciellt ställe vid templet. Gör man det så lämnar man alla de dåliga sakerna där och blir därför inte lika påverkar av den dåliga turen som man egentligen ska ha.
Min o-mikuji var den näst bästa så jag tog lappen och är glad och nöjd. ( ^ ^ )
 
Enligt legenden om kejsarinnan Jingu, planterade hon detta träd i templet och sa att hennes själ kommer alltid att finnas kvar i den. Därför sägs det att trädet är cirka 1500 år gammalt.
Det blev riktigt obehagligt att vara vid templet ensam när det blev mörkt på kvällen... kan vara för att hennes själ är kvar och lurkar i mörkret kanske? hehe
 
Japanska tempel är oftast inte bara en byggnad utan det finns flera minre byggnader runt om. Här är ett litet tempel på en kulle i skogen.
 
Här är main gaten ( ^ ^ )
Den var stor och väldigt fin!
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: